درای ساکت یا حفره خشک دندان چیست ؟

حفره خشک (درای ساکت) چیست؟ علائم و راه های درمان آن را می دانید؟ آیا مجبور شده اید دندان خود را بکشید؟ بعد از کشیدن دندان درد زیادی داشته اید؟ آیا می دانستید برخی از این دردها باید مورد توجه قرار گیرد و لازم به درمان دارد؟

هر فردی ممکن است که به هر دلیلی مجبور به کشیدن دندان های خود شود. بعد از اینکه دندان کشیده شد بیمار دردی را تجربه می کند که طبیعی است اما اگر این درد بیش از اندازه باشد و شدت آن افزایش یابد باید با پزشک هماهنگ شود چرا که این درد با درد های معمولی، بعد از کشیدن دندان متفاوت است. حال این تفاوت به چه معناست و چه راه حل هایی برای آن وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح بیشتر این موضوع بپردازیم.

درای ساکت یا حفره خشک چیست؟

بعد از کشیدن دندان ها به طور طبیعی ممکن است دردی احساس شود. بعد از اینکه اثرات بی حسی از بین برود ، معمولا یک درد خفیف را بیمار احساس می کند که این درد با خوردن قرص مسکن  نظیر استامینوفن یا بروفن برطرف می شود و احتمال دارد یک خونریزی مختصر تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان ، به صورت خون آبه وجود داشته باشد.

موضوعی که قصد داریم در ادامه در مورد آن صحبت کنیم. در مورد این نوع درد نیست. این نوع دردها عادی بوده و در برخی کمی بیشتر و در برخی افراد کمی کمتر خواهد بود . حتی در افرادی ممکن است بعد از کشیدن هیچ دردی وجود نداشته باشد.

دردی که در مورد آن بحث می شود در خصوص دردهایی است که شخص دو یا سه روز بعد از کشیدن دندان آن را تجربه می کنند.

در واقع مریض بر این باور است که دندان هایی که کشیده شده اند، دیگر نباید هیچ گونه درد و مشکلی وجود داشته باشد. اما به طور ناگهانی احساس می شود که تقریبا 48 ساعت بعد از کشیدن ، درد عجیبی در آن ناحیه وجود دارد. معمولا این درد را که تحت عنوان درای ساکت یا همان حفره خشک نامیده می شود، مورد توجه برخی بیماران قرار می گیرد.

تکنیک های مراقبت از لثه و دندان

علت ایجاد درای ساکت چیست؟

در واقع هنوز دلیل مشخصی برای درای ساکت وجود ندارد . در برخی موارد به علت تروما و یا در واقع فشاری که در هنگام کشیدن دندان ایجاد می شود باعث درای ساکت می گردد و یا ممکن است فیزیولوژی بدن بیمار باعث ایجاد این مشکل شود و در برخی موارد نیز به علت آن است که دندان عفونی است. در واقع هیچ دلیل قانع کننده دقیقی برای آن وجود ندارد .

حفره دهان خشک

بعضی از بیماران دچار آن می شوند و برخی نه. در یک بیمار ممکن است چند دندان به طور همزمان کشیده شود و هیچ کدام دچار حفره خشک نشوند و یکی از از دندان ها در همان بیمار با همان شرایط مشابه و عادی که برای بقیه دندان ها وجود دارد، درای ساکت ایجاد شود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر این مشکل را احساس کرده اید یعنی پس از اینکه به طور معمول باید درد برطرف می شده اما شما بعد از 48 ساعت درد ناگهانی شدیدی را تجربه کرده اید، حتما به دندانپزشک ترمیمی و زیبایی مراجعه نمایید.

علت این بیماری را این گونه می توان توضیح داد که لخته خونی که در آن ناحیه تشکیل گردیده، جذب نشده است . چون بعد از خارج شدن دندان ، بلافاصله عناصری موجود در خون وارد عمل شده و لخته شدن خون را بهبود می دهند. اگر این لخته خون بعد از 24 ساعت جذب نشود. و حفره شروع به بسته شدن نکند درای ساکت ایجاد می شود .

در صورت ایجاد حفره دهان خشک چکار کنیم؟

حتما باید در این شرایط به دندانپزشک خوب مراجعه شود که در این شرایط دندانپزشک حفره را مجدد برای بیمار تمیز می کند و با سرم فیزیولوژیک کامل داخل آن شستشو داده شده تا لخته ایجاد شده که به مشکل برخورده است برداشته شود و یک لخته خون جدید تشکیل شود .

برای اینکه درد کاهش یابد ممکن است پانسمانی با زی او ای برای بیمار در داخل حفره قرار گیرد زیرا اکسیدو زنگ باعث کاهش درد می شود.

می توان گاز استریل آغشته به پنبه را در داخل حفره قرار داده و از مسکن برای بیمار استفاده کرد . در برخی موارد که درد همچنان ادامه دارد می توان مجدد به دندانپزشک مراجعه شود و پزشک پانسمان را عوض کرده و شست و شو دوباره و پانسمان جدید انجام می شود.

اما در اکثر موارد با یکبار مراجعه و شستشوی کامل حفره، تمیز کردن و گذاشتن یک پانسمان برای اینکه درد را از بین ببرد، کفایت می کند و مراجعه بعدی برای برداشتن پاسمان است. البته این پاسمان می تواند دو یا سه روز بعد از انجام، توسط خود بیمار نیز خارج شود . معمولا این پانسمان ، گاز یا پنبه در حفره قرار دارد و زیاد عمیق نیست و بیمار می تواند به راحتی آن را جدا کند.

در صورتی که درد برطرف شده باشد که مشکلی نیست اما اگر با برداشتن پانسمان مجدد احساس درد بازگشت باید به دندانپزشک مراجعه شود تا دوباره شست و شو شده و پانسمان مجدد قرار داده شود.

✅ نکته قابل ملاحظه این موضوع است که این مشکل به خاطر دندانپزشک ایجاد نمی شود و این تصور که درای ساکت به خاطر بی تجربگی و ماهر نبودن دندانپزشک ایجاد می شود ، کاملا اشتباه است و این قضیه بستگی به فیزیولوژی بدن بیمار و دندان فرد دارد . این مشکل در افراد سیگاری، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا حتی بیمارانی که هیچ کدام این موارد را نداشته اند و دندان ها بدون عفونت باشند، باز ممکن است دچار درای ساکت شوند و هنوز هیچ دلیل روشنی برای علت ایجاد این بیماری اعلام نشده است.

علائم درای ساکت

تنها کاری که می توان انجام داد این است که بعد از ایجاد این درد، روش های درمانی را انجام داد و هیچ راهی برای پیشگیری وجود ندارد اما علائمی وجود دارد که می توان با وجود آن می توان به علت وجود این بیماری پی برد مانند:

• ایجاد درد شدید
  • احساس ناخوشایند بدبویی دهان
  • عوض شدن مزه دهان

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده درای ساکت امری طبیعی برای بعد از کشیدن دندان است که ممکن است برای هر فردی به وجود آید. این بیماری باعث نگرانی نیست و بعد از یک درمان ساده قابل حل است. در نتیجه بعد از احساس درد زیاد که چند روز بعد از کشیدن احساس می شود به دندانپزشک ترمیمی مراجعه نمایید تا زودتر از این درد خلاص شوید.