دندانپزشکی در دوران بارداری

آیا دندانپزشکی در بارداری منبع شده است؟ سلامت دندان ها در داشتن یک زندگی پرآرامش بسیار اهمیت دارد . عموما دندان درد را برای یک بار هم که شده تجربه کرده ایم که درد غیر قابل تحملی است. اگر هم جزو این دسته نیستید . تبریک می گوییم شما از جمله افرادی هستید که به بهداشت شخصی خود اهمیت زیادی می دهید.

همیشه توصیه می شود چکاپ های دوره ای برای سلامت دندان ها امری حیاتی است. این چکاپ ها باعث می شوند اگر دندان ها در معرض خطر هستند پیش از رسیدن به درجه آسیب ، درمان شوند. دندان ها بر عکس آنچه که تصور می شود عضو حساس بدن محسوب می شوند و اگر اصول حفظ سلامت دندان رعایت نشود، در مدت زمان کوتاه دچار پوسیدگی می شوند. حال اگر در شرایط پر خطر مانند بارداری باشید این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد. بارداری دوره حساسی است که در آن مصرف دارو و درمان بیماری ها با مشکلات و محدودیت هایی روبرو است. حال در دوره بارداری چطور می توان به دندانپزشک مراجعه نمود. با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

مراقبت از دندان در دروان بارداری

عموما معاینات هر 6 ماه یکبار در نظر گرفته می شود که این فاصله، زمان مناسبی است تا از وضعیت دندان های خود مطمئن شویم. اما توصیه می شود قبل از ااقدام برای بارداری حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است را همه به گوش شنیده ایم اما تا چه اندازه در امور زندگی خود از آن بهره گرفته ایم. حال در مورد دندان هایتان باید بگوییم تا حد زیادی در هزینه نهایی صرفه جویی می شود. در این صورت اقدامات درمانی لازم برای شما قبل از بارداری انجام می شود. دندان ها آن دسته از مواردی هستند که اگر در ابتدای راه از آسیب جلوگیری شود خیلی به صرفه تر خواهد بود تا با گسترش پوسیدگی ها و تخریب بافت ریشه دندان مجبور به پرداخت هزینه های بسیار برای مراحل عصب کشی دندان و یا پروتز ثابت و متحرک دندان شوید.

دندانپزشکی قبل از بارداری

بارداری دوره مهمی از زندگی بانوان محسوب می شود. در این زمان باید مراقبت هایی قبل از بارداری و یا در حین بارداری انجام شود که سلامت مادر و جنین تضمین شود. همانطور که متخصص زنان انواع آزماییشات را به فرد توصیه می کند. حال یکی از مهم ترین مواردی که قبل از بارداری باید در نظر بگیرید، مراجعه به دندانپزشکی است.

چکاپ های دوره ای قبل از اقدام به بارداری نکته مهمی است و باعث می شود سلامت دندان ها در طول بارداری تضمین گردد. همانطور که ذکر شد در بارداری محدودیت های درمانی وجود دارد و اگر دندان ها آسیب دیده باشند نمی توان به راحتی هر درمانی را انتخاب نمود.

تاثیر تغییرات هورمونی بارداری بر سلامت دندان

در زنان باردار بیشتری تاثیر به خاطر تغییرات هورمونی می باشد. این تغییرات به وضعیت درونی فرد نیز تاثیر می گذارد و باعث می شود جریان خون در لثه ها افزایش یافته و مستعد عفونت و التهاب شوند. حال اگر در این شرایط وضعیت دندان ها در موقعیت مناسبی نباشد و از قبل نیز زمینه های پوسیدگی داشته باشد، احتمال درد و نیاز به درمان پوسیدگی دندان چند برابر می شود.

در نتیجه توصیه می شود خانم ها قبل از بارداری حتما به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنند و آسیب های موجود را برطرف نمایند. جرم گیری دندان ها و رفع پوسیدگی های احتمالی باعث می شود دوره بارداری آسوده تر طی شود و از تاثیرات عفونت و التهاب بر روی سلامتی خود و جنین در امان باشند.

جلسه های مشاوره دندانپزشکی قبل از بارداری به شما کمک می کند با روش های درست مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و سایر روش ها، از دندان های خود محافظت نمایید.

تاثیر بارداری بر سلامت دندان

شاید با خود بگویید دندان هایمان قبل از بارداری هیچ مشکلی نداشته است و چرا با شروع این دوره دندان درد به سرغ ما آمده است. به جز تغییرات هورمونی که در بارداری به آن اشاره شد، برخی علائم بارداری نیز بر سلامت دندان ها تاثیر می گذارند. عموما مادران با شروع بارداری با حالت تهوع همراه با استفراغ مواجه هستند که این موضوع باعث می شود اسید معده وارد دهان شود و این اسید به مرور باعث پوسیدگی دندان ها می شود. علاوه بر این مورد تغذیه مادر نیز در مقاوت دندان ها در بارداری موثر است. مادرانی که با کمبود املاح معدنی روبرو هستند دندان هایشان زودتر خراب می شود. به این خاطر توصیه می شود مدام دهان خود را شست و شو دهید و از مواد غذایی مفید استفاده نمایید تا به دندان ها آسیبی وارد نشود.

آیا مصرف دارو بعد از دندانپزشکی در بارداری مجاز است؟

در دوره بارداری مصرف هر گونه دارو بر روی جنین تاثیر می گذارد و استفاده آن باید حتما با نظر متخصص انجام شود. از این رو مصرف انواع مسکن ها باید با هماهنگی مصرف شود چون ممکن است جنین را در خطر قرار دهد. لذا توصیه می شود اگر در دوره بارداری دچار دندان درد شده اید حتما به یک جراح دندانپزشک ترمیمی و زیبایی مراجعه نمایید تا با بررسی شرایط شما و وضعیت دندانهایتان بهترین درمان را برای شما در نظر گیرد .

عفونت دندان در باردرای

عفونت در بارداری تحت هر شرایطی مضر و خطرناک است. دندان هایی که از قبل دچار آسیب بودن، در دوران بارداری ممکن است عفونت کنند. این عفونت باید جدی گرفته شود. در گام اول از خوددرمانی خودداری کنید و سعی نمایید در اولین فرصت به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید. عفونت ها در حالت شدید برای جنین خطرناک هستند. در نتیجه قبل از اینکه نگرانی به خود راه دهید از مشاوره های پزشک استفاده کنید تا در زودترین زمان عفونت از بین رود.

عکس دندانپزشکی در بارداری

در مواردی که وضعیت دندان ها در شرایط وخیمی باشد برای بررسی بیشتر نیاز به عکس برداری خواهد بود. با استفاده از گرافی های تهیه شده می توان وضعیت دندان را به طور دقیق مشخص نمود و میزان آسیب را مشاهده کرد. اما مسئله ای که وجود دارد انجام عکس برداری برای خانم های باردار می تواند خطرناک باشد و به جنین زیان وارد کند. در این حالت که شرایط دندان ها وخیم گزارش می شود مادران با پوشیدن لباس های سربی که مانع از رسیدن اشعه به جنین می شود، عکس برداری را انجام می دهند. این روند حتما باید با مشاوره پزشک انجام شود و در صورت تجویز ، صورت گیرد.

جان کلام

با توجه به توضیحات ذکر شده برای دوره بارداری اقدامات و مراقبت هایی باید انجام گردد که دوره بارداری را ایمن تر می سازد. یکی از این مراقبت ها مراجعه به دندانپزشک و داشتن چکاپ های دوره ای است. این چکاپ ها باعث می شود دندان ها پیش از آسیب جدی درمان شوند. به خصوص در دوره بارداری که به خاطر مشکلات هورمونی و تغییرات سیستم بدن مادر، شرایط برای پوسیدگی دندان ها فراهم می شود. حال اگر دندان زمینه اسیب را داشته باشد می تواند شرایط سخت و دردناکی را برای مادر ایجاد نماید. با این اوصاف بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید و با پیشگیری درست ، دوره بارداری لذت بخشی را تجربه نمایید.