مراحل عصب کشی و روکش دندان

مراحل عصب کشی و روکش دندان چگونه است؟ اغلب ما زمانی که به دردی دچار می شویم فکر می کنیم بدتر از آن درد دیگری وجود ندارد. دندان درد نیز از آن دست از بیماری هایی است که همه ما حداقل یک بار در عمر خود آن را تجربه کرده ایم. دردی پیش رونده که در نهایت ممکن است با کشیدن دندان همراه باشد. اما قبل از کشیدن دندان راهی وجود دارد که می تواند دندان را از حذف قطعی نجات دهد و آن راهی نیست جز یافتن دندانپزشک خوب برای عصب کشی دندان

شاید بتوان از واژه عصب کشی دندان دریافت که فرایند این درمان به چه شکل است. در عصب کشی دندان دندانپزشک با خارج کردن پالپ ها و سپش ضدعفونی و پر کردن آن اعصاب دندان را از کار انداخته و موجب بهبودی درد خواهد شد.

در ادامه با ساز و کار این فرایند درمانی بیشتر آشنا خواهید شد:

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

عصب کشی دندان زمانی الزام آور می شود که دندان از داخل دچار آسیب دیدگی و عفونت شود، در این زمان است که عصب کشی را تنها راه درمان، قبل از حذف کامل دندان می دانند.

عصب کشی دندان در واقع همان درمان ریشه دندان است. شاید جالب باشد که بدانید داخل دندان از رگ های خونی و عصب تشکیل شده است که در اصطلاح به آن ” پالپ ” گفته می شود. زمانی که این پالپ ها به دلایل مختلف دچار آسیب دیدگی و عفونت شوند، دندانپزشک برای حفظ دندان، پالپ های آسیب دیده را خارج کرده و دندان را با مواد پر کردن دندان پر خواهد کرد. اگر شما نیز از درد ناشی از دندان رنج می برید، می توانید به بهترین متخصص ریشه دندان مراجعه کرده تا علت دندان درد های شما را شناسایی کند.

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

مراحل عصب کشی دندان به چه شکل است؟

در ادامه به اصلی ترین مراحل عصب کشی دندان اشاره خواهیم کرد:

مرحل ایزوله کردن دندان

در این مرحله که با هدف جدا کردن دندان ها از دندان های کناری و جلوگیری از انتقال بزاق دهان به اطراف دندان آسیب دیده انجام می شود؛ دندانپزشک با استفاده از یک ورقه لاتکس دندان آسیب دیده را از دیگر دندان ها جدا می کند.

ایزوله کردن برای جلوگیری از بروز مشکلات ثانویه برای دندان انجام می شود. همانطور که می دانید عصب کشی دندان در جهت حذف آلودگی انجام می شود و ایزوله کردن موجب پیشگیری از ورود ذرات و باکتری های موجود در بزاق دهان به دندان آسیب دیده خواهد بود.

در صورتی که دندانپزشک شما از این روش در عصب کشی استفاده نمی کند، بهتر است علت را جوبا شوید.

مرحله سوراخ کردن تاج دندان

دندانپزشک برای اینکه به نواحی آسیب دیده دسترسی پیدا کند، باید از طریق سوراخ در تاج دندان این کار را انجام دهد.

سوراخ کردن داندان با استفاده از دریل مخصوص دندانپزشکی صورت می گیرد. در مورد نواحی دریل شده باید بگوییم که اگر دندان آسیب دیده در قسمت انتهایی دندان باشد، سوراخ در سطح جونده و اگر آسیب در دندان های جلویی باشد از سوراخ در پشت دندان ایجاد خواهد شد.

در طی این مرحله که دندان فرد با ایجاد بی حسی موضعی ، بی حس شده است، بیمار هیچگونه دردی را احساس نخواهد کرد، اگر اما اگر فردی در زمان دریل دندان دردی احساس می کند باید به دندانپزشک خود اطلاع هد.

مشاهده دندان با میکروسکوپ

اگر تا به حال دندان شما مورد عصب کشی قرار گرفته باشد، ممکن است دستگاه میکروسکوپ دندانپزشکی را دیده باشید، چراکه استفاده از آن برای تمامی عصب کشی ها الزامی نیست. اما اگر دندانپزشک از این دستگاه استفاده کند می تواند مجاری ریزی که با چشم غیر مسلح امکان مشاهده آن نیست را ببیند و مجراهای فرعی را به طور کامل بررسی کند.

مرحله پاکسازی دندان

در این مرحله است که دندانپزشک با استفاده از فایل های دندان پزشکی که نوک تیز و سطح زبری دارد اقدام به پاک سازی دندان از آلودگی ها و باکتری ها می کند. . دندانپزشک با این وسیله کانال ریشه را گشاد کرده و در عین حال سعی می کند ساختار دندان آسیب نبیند. او این کار را به صورت دورانی و رفت و برگشتی انجام می دهد تا مجرای داخلی دندان عاری از هرگونه آلودگی شود.

در مرحله پاکسازی دندان تعداد 6 فایل داخل دندان رفته که هر کدام از دیگری قطور تر است. این امر موجب گشاد شدن تدریجی کانال ریشه دندانی می شود. پاکسازی دندان با کمک این فایل ها هم به صورت  دستی و هم به صورت اتوماتیک صورت می گیرد.

جنس فایل های دندانپزشکی از نیکل تیتانیوم بوده که می تواند دندان را به بهترین نحو پاکسازی کند. در این بین دندانپزشک با  شستشوی مرتب فضای پالم سعی در پاکسازی کامل دندان می کند.

مراحل عصب کشی دندان

مرحله پر کردن دندان

زمانی که کار پاکسازی دندان به پایان رسید وقت پر کردن آن می رسد. در برخی افراد پر کردن دندان به تقریبا یک هفته پس از پاکسازی دندان موکول  می شود و در برخی مواقع دندانپزشک بلافاصله بعد از پاکسازی اقدام به پر کردن دندان می کند. اگر دندانپزشک مورد اول را صلاح ببیند باید در یک هفته ای که دندان خالی است، آن را با مواد پر کردنی موقت پر کند.

مواد پرکردنی دندان

بیشترین موادهای پرکردنی دندان را ماده پلاستیکی گاتاپرجا تشکیل می دهند،. این مواد با داشتن اندازه های مطابق با فایل های دندانپزشکی در دندان جای می گرند . نکته مهم در این مرحله و استفاده از این مواد، توجه به طی نمودن مواد تا نوک ریشه دندان است. این نکته در واقع مهمترین مراحل عصب کشی دندان را شامل می شود چرا که اگر این امر با دقت صورت نگیرد امکان وجود فضای خالی در دندان خواهد بود. به این منظور دندانپزشک قرار دادن مخروط های گاتاپرچا را با مواد مومی شکل رقیق همراه می کند، تا تمامی حفره ها پر شوند. قبل از ورود گاتاپرچا دندانپزشک فضای انتهایی دندان را با خمیری آغشته خواهد کرد که از پر شدن دندان از مواد اطمینان یابد.

دندانپزشک برای فشرده و متراکم کردن مواد در دندان، گاتاپارچا را به وسیله دستگاهی داغ نرم می کند. به این علت که این مواد در صورت گرم بودن شکل داخلی دندان را گرفته و به خوبی فضای پاکسازی شده را پر می کنند.

اما ممکن است برخی دندانپزشکان برای راحتی کار از همان ابتدا مواد گاتاپرچا به وسیله تنفنگی که به مانند تنفنگ چسب حرارتی است در داخل دندان جای دهند.

پایان عصب کشی

در پایان دندانپزشک با استفادها از مواد پر کردنی موقت روی سوراخ را پوشانده و عصب کشی را به پایان می رساند. در مرحله پایانی برای ایجاد مقاوت دندان و امکان جویدن دندان بیمار باید برای قرار دادن روکش دندان اقدام کند. این امر می تواند بلافاصله پس از عصب کشی و یا طی شدن مدتی بعد از آن صورت که گیرد که به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد.

چرا دندان بعد از عصب کشی روکش می شود؟

بعد از عصب کشی نیاز به روکش شدن دندان احساس می شود که برای آن دلایل مختلفی لحاظ می شود . بعد از عصب کشی دندان ها ضعیف می شوند و سوراخی که پشت دندان ایجاد می شود، باعث ضعیف شدن ساختار فیزیکی دندان می گردد که باید بعد از آن دندان را تقویت نمود همچنین با در نظر گرفتن این نکته که دندان ها در ابتدا آسیب دیده بودند و باید بیشتر روند محافظتی را رعایت نمود و در مراحل تمیزکاری که برای عصب کشی انجام می شود عاج دندان آسیب می بیند که تمام این موارد دست به دست هم می دهند تا انجام روکش دندان را حیاتی نمایند. تا از شکستگی و ترک خوردگی دندان جلوگیری نماید.

همانطور که می دانید سلامت دندان ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه رابطه مستقیمی با سلامت عمومی انسان دارد . می پرسید چطور؟

زمانی که شما دارای دندان های سالمی باشید این امر در هضم مواد غذایی در نتیجه سلامت دستگاه گوارشی شما موثر است، به علاوه داشتن دندان های زیبا  و مرتب می تواند در ایجاد زیبایی چهره نیز نقش به سزایی داشته باشد. لذا برای داشتن دندان های زیبا می بایست برای تکمیل مراحل عصب کشی و روکش دندان به یک دندانپزشک زیبایی خوب مراجعه کنید.

اما در صورتی که از درد دندان رنج می برید، می توانید به بهترین دکتر عصب کشی مراجعه نمایید.