عصب کشی دندان و مراحل آن

اگر دندانپزشک شما برای درمان دندان آسیب دیده روش عصب کشی دندان را تجویز می کند، نیازی به نگرانی نیست. عصب کشی دندان یکی از روش هایی است که با حفظ دندان اقدام به درمان می کند و در طی آن مشکل را از بین برده و درد دندان نیز بهبود خواهد یافت. اگر در خصوص عصب کشی دندان خود نگران هستید، این مقاله را بخوانید تا به همه چیز در اینباره اشاره کنیم.

✅ بیشتر بخوانید : دندان درد شبانه

مراحل انجام عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

برخی از مراحل عصب کشی دندان شامل موارد زیر می شود:

مراحل عصب کشی دندان

تعیین محدوده پوسیدگی

در این مرحله ممکن است برای شما OPG برای تشخیص دقیق تر تجویز شود. این کار به منظور تعیین محدوده پوسیدگی ریشه و دندان انجام می گیرد. در نظر داشته باشید در صورتی که به موقع به دندان رسیدگی نشود، باید دندان را بکشید.

استفاده از بی حسی موضعی هنگام از بین بردن پوسیدگی دندان

در این مرحله برای شما بی حسی موضعی تجویز می شود. این دارو معمولا به صورت آمپول در داخل لثه تزریق می شود و دندان شما را کامل بی حس می کند. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا عصب کشی درد دارد یا خیر باید بگوییم شما هیچ دردی احساس نمی کنید.

تمیز کردن کانال های دندان

دندانپزشک حفره ای در تاج دندان ایجاد می کند تا به پالپ دسترسی پیدا کند. با کمک ابزارهای مخصوص دندانپزشکی پالپ تخلیه و خارج می شود. دیواره های محفظه پالپ و ریشه به خصوص انتهای ریشه باید کاملا تراشیده و تمیز شوند.

پر کردن کانال های ریشه با مواد مخصوص دندانپزشکی

در این مرحله دندان شما با مواد پر می شود. دندانپزشک با مواد پرکننده مخصوص تمام پالپ را با دقت پر می کند. سپس نوبت به پر کردن تاج دندان می رسد. دندان پزشک ممکن است این کار را با استفاده از پر کننده های مختلف نظیر کامپوزیت و آمالگام انجام دهد.

برای عدم آسیب های ثانویه به دندان، معمولا بعد از عصب کشی، دندان روکش می شود.

در عصب کشی دندان کدام بخش برداشته می شود؟

برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا بخشی از بافت دندان را بشناسید. در دندان شما در واقع زیر بخش عاج دندان، پالپ دندان وجود دارد. در عصب کشی دندان پالپ ملتهب یا عفونی برداشته می شود. اگر دوست دارید در اربطه با آن بدانید باید بگوییم که این بافت حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است که به رشد ریشه دندان شما در طول رشد آن کمک می کند.

اگر در درمان عصاب کشی پالپ دندان شما برداشته می شود، آیا دندان زنده می ماند؟ خیر – دندان دیگر زنده نیست اما حفظ می شود.

✅ بیشتر بخوانید : ترمیم ریشه دندان

مزایای عصب کشی دندان چیست؟

مهم ترین مزیت و امتیاز کلیدی در این خصوص این است که در عصب کشی، دندان شما حفظ می شود و نیاز به درمان های جایگزین نظیر ایمپلت وجود نخواهد داشت. از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کردد:

• دندان کارایی خود را کاملا حفظ می کند
  • دندان ظاهر طبیعی خود را حفط می کند

موارد بالا به شما می گوید حتی در صوررت آسیب جدی به دندان هایتان، باز هم می توانید مانند سابق از دندان های خود استفاده کنید. بنابراین این یک روش متداول در دندانپزشکی است که سالانه میلیون ها دندان به این روش درمان می شوند.

درد عصب کشی دندان

در چه مواردی برای شما عصب کشی پیشنهاد می شود؟

در چه مواردی دندان پزشک عصب کشی را پیشنهاد می کند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بررسی کنید که به چه علت به دندانپزشک مراجعه کردید. اگر علائم زیر را دارید، احتمالا این درمان برای شما توصیه خواهد شد.

• درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن و فشار آوردن به دندان آسیب دیده
  • التهابات لثه
  • دندان شما شکسته یا ترک خورده
  • حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما
  • پرکردگی های قدیمی یا نامناسب که باعث پوسیدگی در زیر آن شده است

البته در این مورد نمی توان نظر قطعی داد. بنابراین برای تشخیص نهایی لازم است دندانپزشک با معاینه دندان و یا با کمک تکنولوژی هایی نظیر OPG نظر قطعی را بدهد.

اگر بخواهیم این مورد به به صورت تخصصی تر بررسی کنیم، هنگامی که به بخش پالپ دندان شما آسیب می رسد، این درمان ضروری می شود. درواقع پالپ در اثر موارد زیر ممکن است دچار مشکل شود:

• پوسیدگی عمیق
  • وجود تاج های معیوب دندان