کشیدن دندان چگونه است؟

زمانی که دیگر نتوان با روش های ترمیم دندان سلامت آن را حفظ کردن کشیدن دندان تنها راه باقی مانده است.

اغلب افرادی که از درد و پوسیدگی دندان رنج می برند ابتدا راه های درمانی مانند پر کردن دندان و یا عصب کشی را انتخاب خواهند کرد، چراکه حذف دندان می تواند عمل جویدن غذا را با مشکل مواجه کند و فرد را نیازمند پروتز های دندانی کنند.از این رو اولین اقدام آن ها ترمیم دندان خواهد بود. اما اگر ترمیم دندان فایده ای نداشته باشد فرد مجبور می شود دندان را کشیده و به درد های آن پایان دهد.

بنابراین حفظ دندان طبیعی اولین و مهمترین مسئله نزد دندانپزشکان است. در ادامه بیشتر با روند کشیدن دندان و مسائل پیرامون آن مانند مراقبت های بعد کشیدن دندان آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

بهترین زمان برای کشیدن دندان

شاید در گذشته ای نه چندان دور درست در زمانی که هنوز راه های ترمیم دندان ابداع نشده بود اولین و موثرترین راه برای پایان دادن به عفونت های دندان و درد ناشی از آن کشیدن دندان بود. اما با پیشرفت روز افزون علوم دندانپزشکی و تجهیزات همسو با آن روش های ترمیمی جایگزین آخرین راه کار یعنی کشیدن دندان شد. اما چه زمانی راهی جز کشیدن دندان باقی نمی ماند؟

در برخی مواقع که روش های ترمیمی سودی حاصل نکند، دندانپزشک مجبور به حذف دندان می شود این شرایط عبارت اند از:

پوسیدگی حاد دندان و کشیدن دندان

افزایش سن و یا عدم رعایت مراقبت های دندانی عاملی برای پوسیدگی دندان خواهد بود. زمانی که این پوسیدگی ها گسترش یابد و دندان قابل ترمیم نباشد دندان آسیب دیده باید خارج شود، چراکه ماندن آن در دهان می تواند سلامت دندان های مجاور را نیز تهدید کند.

شکستن دندان به همراه آسیب فک

در مواقعی ممکن است با آسیب به فک دندان فرد نیز شکسته شود در این حالت به عهت جلوگیری از عفونت دندان دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان خواهد کرد.

نکروز پالپ دندانی

برخی مواقع که دندان ها دچار عفونت بافت عصبی و یا پولیپ شده که در این صورت امکان عصب کشی و ترمیم دندان وجود نداشته باشد کشیدن دندان تنها راه درمان خواهد بود.

بیماری های لثه

آسیب به لثه ها اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد خواهد شد. در این صورت دندانی که دچار پوسیدگی شده باشد به علت بیماری های لثه نمی توان آن را ترمیم کرد در این صورت نیز کشیدن دندان آخرین گزینه درمانی است.

ارتودنسی

افرادی که برای ارتودنسی مراجه می کنند اغلب دارای ردیف دندانی بی نظم و یا رشد دندان های اضافه هستند. در این صورت نیز برای انجام ارتودنسی لازم است دندان های اضافی برای ایجاد ردیف شدن دندان ها خارج شوند.

دندان نهفته

دندان هایی که به شکل کامل رشد نکرده اند و یا داخل فک قرار دارند را در اصطلاح دندان نهفته می نامند. در صورتی که دندانپزشک امکان نمایان کردن این دندان ها و خروج آن ها را از فک نداشته باشد مجبور به جراحی و حذف آن ها از دهان خواهد شد. اغلب این دندان ها به جراحی دندان عقل نیاز دارند.

مراحل کشیدن دندان

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان

خونریزی بعد از کشیدن دندان و تجربه درد عوارض طبیعی است، به این دلیل برای کنترل خونریزی دندان دندانپزشک پس از کشیدن دندان تکه ای گاز پانسمان را روی محل دندان کشیده شده قرار خواهد داد. این پانسمان باید تا 45 دقیقه روی دندان به صورت محکم قرار گیرد تا از انعقاد خون جلوگیری کند.

غالبا به افرادی که دندان خود را کشیده اند استفاده از کمپرس یخ توصیه می شود . همچنین استفاده از مسکن برای کاهش درد نیز تجویز خواهد شد.

نکاتی که باید رعایت کنید:

• پانسمانی که در بالا به آن اشاره شده است را به مدت 45 دقیقه دردندان خود نگهدارید.
  • از خالی کردن بزاق دهان و مکیدن خودداری کنید.
  • پس از کشیدن دندان تا یک روز از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • از نوشیدن مایعات گرم بپرهیزید.
  • از نی برای نوشیدن آب استفاده نکنید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.
  • به مدت یک شب از مسواک زدن اجتناب کنید.
  • می توانید از روز دوم از قرقره کردن آب نمک استفاده کنید، اما دقت داشته باشید از تف کردن شدید بپرهیزید.
  • از قرار دادن دارو های ضد درد به صورت مستقیم روی دندان اجتناب کنید.
  • در صورت بروز درد از دارو های مسکن با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • اگر دندان دچار خونریزی شد می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در صورت خونریزی غیر معمول به پزشک مراجعه کنید.
  • از گاز گرفتن لب و ناحیه داخلی دهان در زمان بی حسی اجتناب کنید.
  • در صورت خشک شدن حفره دندان به پزشک مراجعه کنید.

آیا کشیدن دندان عوارض دارد؟

گرچه حذف دندان باعث از بین رفتن درد خواهد شد، اما می تواند عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد:

• خارج کردن ناقص دندان
  • شکستگی فک
  • بروز عفونت
  • آسیب به عصب دندان
  • حفره خشک دندان

هزینه کشیدن دندان

درباره هزینه دندان کشیدن باید بیان کنیم که این هزینه بسته به میزان سختی کشیدن دندان متفاوت خواهد بود.برای مثال اگر برای کشیدن دندان نیاز به جراحی باشد، هزینه کشیدن دندان بیشتر خواهد شد. البته که کشیدن دندان بر مبنای ضرورت پزشکی مشمول استفاده از بیمه ها خواهند بود.

سخن پایانی

شاید تصور کنید که کشیدن دندان از آسان ترین خدمات دندانپزشکی است، اما به یاد داشته باشید همین عمل به ظاهر راحت اگر توسط دندانپزشکان بی تجربه صورت گیرد، می تواند عوارضی را که در بالا بیان شد را در پی داشته باشد. بنابراین توجه داشته باشید که به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید.