دکتر مریم قرائی

ترمیم دندان با آمالگام و مراحل آن

آمالگام آلیاژی از جیوه با قلع، نقره و روی است که به طور گسترده در پر کردن دندان استفاده می شود. این یکی از قدیمی ترین موادی است که در دندانپزشکی در ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در پر کردن دندان های آسیا بسیار کاربردی است. به همین دلیل است که سعی داری در این مقاله به مراحل ترمیم دندان با آمالگام و هر آنچه لازم است در ارتباط با کاربرد، مزایا و معایب ترمیم دندان با این روش درمانی بدانید را به شما بگوییم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای پر کردن دندان با آمالگام

آیا آمالگام برای ترمیم بی خطر است؟ این یکی از سولات متداول کسانی است که می خواهند دندان خود را ترمیم کنند. شواهد حاکی از آن است که پرکردگی‌های آمالگام نسبت به ترمیم‌های کامپوزیت میزان بقا و ماندگاری بالاتری دارند. اگر دندان در شرایط مناسب قرار داشته باشد این ماندگاری بالاتر نیز می رود. اما نگرانی‌های زیبایی‌شناختی و محیطی منجر به افزایش استفاده از جایگزین‌های هم رنگ دندان شده است. این امر به دلیل رنگ نقره ای آمالگام است. اما با این حال همچنان یک گزینه ایمن، موثر و ارزان برای ترمیم دندان است.

معایب ترمیم دندان با آمالگام

معایب ترمیم دندان با آمالگام شامل موارد زیر می شود:

  • آمالگام نقره ای رنگ است. این ماده باعث می شود که پر کننده های همرنگ دندان محبوبیت بیشتری داشته باشد.
  • به دلیل رنگ آن از این ماده نمی توان برای ترمیم دندان های جلوتر استفاده کرد.
  • حساسیت دندان به موارد گذم و سرد را بالا می برد.
  • ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
  • در طول زمان باعث ضعیفف شدن دندان می شود.
مزایای ترمیم دندان با امالگام

هر کدام از موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شود، مزایا و معایب خو را دارد. در برخی حتی با وجود تمام معایب این پر کننده دندان، دندانپزشک تشخیص می دهد که استفاده از آن مناسب است و در این مورد کاربردی است.

اگرچه آمالگام قادر به ایجاد واکنش‌های حساسیت مفرط تاخیری در برخی افراد است، در صورت رعایت روش‌های بهداشتی توصیه‌شده جیوه، می‌توان خطرات اثرات نامطلوب سلامتی را به حداقل رساند.

ترمیم دندان با آمالگام در صورت پوسیدگی چگونه انجام می شود؟

کاربرد آمالگام در پر کردن دندان آسان است و در یک جلسه می توانید دندان خود را ترمیم کنید. لازم است مراحل آن را از روش زیر دنبال کنید.

مراحل ترمیم دندان با آمالگام

مراحل پر کردن دندان با آمالگام شامل موارد زیر است

مرحله اول : تزریق بی حسی

در این مرحله به لثه شما آمپول بی حسی تزریق می شود. این آمپول باعث می شود دندان برای مدتی بی حس شود. بعد از تزریق بی حسی ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد کمی منتظر بمانید تا بی حسی اثر کند. همچنین ممکن است تا چندین ساعت بعد نیز احساس بی حسی کنید.

مرحله دوم : خارج کردن پوسیدگی

دراین مرحله پوسیدگی دندان شما با ابزاری شبیه به مته خارج می شود. و همزمان ضد عفونی در محیط دهان انجام می شود. اکثر مراجعان در این مرحله در خصوص ایجاد درد نگرانی دارند. در صورتی که شما دردی احساس نخواهید کرد.

مرحله سوم : قراردادن آمالگام

دندانپزشک آلیاژ پودری کپسول شده را با جیوه مایع مخلوط می کند تا مواد آمالگام را آماده کند. این موارد به جای بافت پوسیده تخلیه شده در دندان شما قرار می گیرد.

مراقبت های پس از ترمیم دندان با آمالگام

پس از ترمیم دندان با آمالگام لازم است مراقبت هایی را رعایت کنید. به عنوان مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • بعد از ترمیم دندان ممکن است همچنان اثرات بی حسی وجود داشته باشد. بنابراین ممکن است نتوانید صورت خود را به خوبی حرکت دهید. نگرانی دراین خصوص وجود ندارد و بی حسی مدتی بعد از بین خواهد رفت.
  • بعد از ترمیم شما نی توانید تا حداقل دو ساعت چیزی ممیل کنید بنابراین اطمینان حاصل کنید که در ساعات نزدیک به ملاقات با دندانپزشک حتما یک وعده غذایی خورده اید. همچنین از مصرف نوشیدنی های گرم پرهیز کنید.

ترمیم دندان به اندازه مراحل عصب کشی دندان پیچیده نیست و معمولا بعد از آن نیاز به روکش وجود ندارد.

سوالات متداول

دکتر مریم قرائی

دکتر مریم قرائی

دکتر مریم قرائی در سال ۱۳۶۰ از دبیرستان روشنگر دیپلم تجربی خود را دریافت نموده اند و در کنکور سال ۱۳۶۱ که دانشگاه ها پس از مدت ۳ سال تعطیلی بازگشایی شدند در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدند و در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدند. پس از گذراندن ۵ سال طرح خارج از مرکز در بیمارستان شهید لواسانی تهران ، به استخدام وزارت نفت درآمدند و در بیمارستان وزارت نفت واحد دندانپزشکی فعالیت نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا